Optiekbedrijf GrandVision, moederbedrijf van onder meer de winkelketens Pearle en EyeWish, heeft de winst afgelopen jaar met bijna een derde zien oplopen. Dat maakte de onderneming woensdag bekend.

GrandVision boekte een nettowinst van 231 miljoen euro, tegen 175 miljoen euro in 2014. De omzet kwam uit op 3,2 miljard euro. Dat is een kleine 14 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf profiteerde van overnames en kreeg bovendien een licht duwtje in de rug door gunstige wisselkoerseffecten.

De brutowinst (ebitda) voor eenmalige posten dikte net als de omzet met bijna 14 procent aan tot 512 miljoen euro. De marge bleef stabiel op 16 procent, al zou volgens het bedrijf zonder het effect van overnames sprake zijn geweest van een verbetering met 0,6 procentpunt.

Europese markten

In de belangrijkste Europese markten, waartoe ook Nederland behoort, nam de omzet met 8,6 procent toe tot een kleine 2 miljard euro. Overnames en het sterke Britse pond waren daarbij belangrijke aanjagers. In de rest van Europa en in Azië en Amerika leverden acquisities een nog grotere bijdrage aan de omzetgroei.

GrandVision wil een derde van de nettowinst uitkeren aan de aandeelhouders. Dat betekent dat zij een slotdividend ontvangen van 0,14 euro per aandeel, na een even hoog interimdividend dat al in september werd uitgekeerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl